Přeskočit k navigaci - Přeskočit k obsahu - Přeskočit dolu



Společnost přátel Lužice





Cesta od moderní exprese k impresionismu

Publikováno: 23.2.2014

Bilance ke 150. výročí autorova narození má název Poslední impresionista, což má zřejmě nalákat diváky.
Ve skutečnosti by se dalo o takovém stylovém zařazení pochybovat a pravdivé je spíše v případě jeho pozdní tvorby.
Rané malířské a kreslířské dílo Ludvíka Kuby je téměř úchvatné. Najdeme u něj ohlasy na Paula Cézanna, rané expresionisty i symbolisty i Paula Gauguina, ale téma, kompozice i barevná skladba vždy působí svébytně a originálně. Tvůrčí podněty přijímal, ale vypořádal se s nimi se ctí a po svém.
Kuba pobýval delší dobu v Mnichově a ve Vídni, tehdy ohniscích nového umění. A nutno říci, že tam obstál a ani vedle představitelů německé skupiny Blaue Reiter nebo vídeňských velikánů secese se se svým talentem neztratil.
V Mnichově maloval expresivní zátiší, ve Vídni dekorativně pojaté obrazy. Byla to sice krotká exprese i krotká secese, ale rozhodně umění na úrovni doby. Řada obrazů vznikla v intimním rodinném prostředí, Kuba třeba zaujme živě působícími portréty dětí.
Často maloval sám sebe, výstava ostatně nabízí sérii autoportrétů. Intenzivně ho zajímaly také slovanská vzájemnost, folklór a lidové zvyky, věnoval se detailně etnografii. V tomto ohledu měl podobné zájmy jako Alfons Mucha, který byl o pár let starší.
Zní to asi nevkusně, ale kdyby Ludvík Kuba zemřel předčasně, v letech 1918-1920 na španělskou chřipku, jeho pozice v českých dějinách umění by byla mnohem silnější. Vzpomínali bychom na talent, jenž zazářil i v Německu a Rakousku, aniž by ovšem jeho tvorba byla završena v konečné tvůrčí zralosti.
Rodák z Poděbrad měl však zdravý kořínek a pln neutuchajícího pracovního elánu se dožil třiadevadesáti let. Zralost pozdní tvorby ho však přivedla k velmi akademicky pojatému impresionismu, který byl v padesátých letech oficiálně oslavován jako moderní varianta sovětského socialistického realismu. Smutný konec je na výstavě připomenut jen pár obrazy.
V rámci přípravy výstavy v Národní galerii vznikla zásluhou Veroniky Hulíkové a galerie Kodl moderní Kubova monografie, která spravedlivě hodnotí jeho místo v osudech českého malířství a připomíná také jeho badatelský etnografický zájem o Slovany, zejména z oblasti Balkánu a Lužice. Knihu, jejímiž autory jsou Veronika Hulíková, Petr Kaleta, Jiřina Langhammerová, Petr Štembera, je dobré připomenout proto, že je obsáhlejší než sama výstava, která svým malým rozsahem bude pro některé z návštěvníků možná zklamáním. Nicméně do Salmovského paláce se skvěle hodí zejména díky architektonickému řešení Jiřího Javůrka a Silvie Bednaříkové.

Ludvík Kuba: Poslední impresionista

Salmovský palác v Praze, do 6. dubna

Hodnocení 70 %

Rané malířské a kreslířské dílo Ludvíka Kuby je téměř úchvatné

Právo 13.01.2014 - Peter Kováč - Kultura - str. 09



Copyright © 2008-2015 Společnost přátel Lužice, všechna práva vyhrazena
Společnost přátel Lužice, U Lužického semináře 13, 118 00, Praha 1
e-mail: luzice(zv.)luzice.cz, tel.:+420 234 813 146, : 70976597