Přeskočit k navigaci - Přeskočit k obsahu - Přeskočit dolu

Lužickým pohraničím mezi Jiříkovem
a Ebersbachem

Publikováno: 10.11.2014

Z malebné části obce Filipov (kam dojedeme autobusem) dále do Jiříkova putujeme po modré turistické značce. Zastávka autobusu je přímo u baziliky a zde se napojíme na modrou, která přichází z Rumburka.

Po ní pokračujeme k západu kolem bývalé zastávky vlaku Jiříkov - Filipov do Jiříkova. Město se zachovalými podstávkovými domy, kostelem sv. Jiří a radnicí sousedí s německým Ebersbachem
a Neugersdorfem. Na saské straně pramení Spréva, která protéká hlavním městem Německa. Z náměstí v Jiříkově pokračujeme po silnici po žluté k severu přes hranici do Ebersbachu.

Přímo za přechodem objevíme rozcestí s německou dálkovou červenou značkou. Po ní je možno odbočit nejprve
k východu po silnici přes most nad tratí a potom vzhůru lesní pěšinou na 1,5 km vzdálený
vrchol Schlechtebergu (485 m n. m.) se zajímavou rozhlednou (v roce 2014 je ale rozhledna uzavřena pro rekonstrukci nejvyššího patra, otevřená bude zřejmě až v roce 2016).

Ale i z vyhlídkové plošiny se nám nabídne panoramatický výhled na Ebersbach, Jiříkov, Neugersdorf, vrcholy Horní Lužice, Lužických hor, Ještěd, Jizerské hory. Stejnou cestou se opět vrátíme k hraničnímu přechodu Jiříkov - Ebersbach.

Červená značka vede dále západním směrem mezi upravenými rodinnými domy a vilami Ebersbachu, vzhůru kolem nemocnice na návrší Haineberg s restaurací. Od hraničních patníků nás překvapí nečekaná krásná vyhlídka na zvlněnou lesnatou krajinu kolem hranice. Sestupujeme podél hranice travnatou cestou mezi domy osady Hempel. Po asfaltové cestě vycházíme do polí a podle ukazatelů dojdeme na kraj lesa k výletní restauraci Blockhaus (otevřeno denně kromě úterý od 11.30 do 22 h).

Po případném odpočinku nás červená značka dovede na hranici. Velmi dobře vyšlapaná cesta bez značky, ale podél hraničních patníků nás vede k západu krásnými lesy
k Černému rybníku, kde je rozcestí se žlutou značkou Království - Jitrovník - Černý rybník - koupaliště Neuspremberg (1 km od Černého rybníka) - nádraží Neusalza-Spremberg (2,5 km od Černého rybníka, trať Drážďany - Ebersbach - Zittau, platí jízdenka LIBNET, neplatí Labe-Elbe). Od Černého rybníka dále do Království už si to šlapeme po žluté. Široká cesta (zpočátku i cyklotrasa 3043) se odpoutá od hranice jižním směrem, vede rozsáhlými lesy
k rozcestí s modrou na tzv. Jiříkovské stezce.
Potom pokračujeme stále vzhůru jižním směrem na východní úbočí Jitrovníku k bývalé chatě. Zpevněnou cestou sestupujeme přes louky (výhledy na Šluknov, Království, Hrazený, rozhlednu u Sohlandu atd.) k silnici (zastávka autobusu Jiříkov, Království, křížek) a přes ni dolů do údolí potoka.

Zde vlevo po cyklotrase 3042 (východním směrem) mezi domy a chalupami obce Království, poté přes louky k jihu a v závěru po zelené (Jiříkov - Valdek - prameny Mandavy)
k železniční zastávce Valdek, kde trasa končí.

Z Filipova
do Ebersbachu
Trasa: Filipov, bazilika BUS - Jiříkov 3,5 km - Schlechteberg - Ebersbach 8 km - Haineberg - Blockhaus 11,5 km - Jitrovník 16,5 km - Království BUS 17,5 km - Valdek VLAK 21 km
Délka trasy: 21 km
Doba trvání: 8 hodin
Náročnost: Většinou po pohodlných cestách. Místy asfaltové cesty v otevřené krajině.
Doprava: Autobusem z Rumburka do zastávky Jiříkov, Filipov, kostel. Zpět vlakem ze zastávky Valdek (na znamení) do Rumburka (1 stanice).